Veranderen van een nieuwe gewoonte is op zich een kwestie van doen. En toch is het lastig en is er vaak een gedachte in ons die zegt dat het toch niet gaat lukken.

Met de volgende stappen kun je het jezelf makkelijker maken.

1. Vereenvoudig je gedrag door het zo klein mogelijk te maken. Denk aan kleine onderdelen als: veters strikken, alfabet leren enz. Lange nieuwe gewoontes aanleren, dat werkt niet makkelijk. Een kleine verandering is aanpasbaar en hanteerbaar. Want om te beginnen om elke dag te gaan hardlopen is een hele klus en een grote verandering in je dagelijkse leven. Je kunt wel twee keer per week beginnen met een half uur, dat is haalbaar.

2. Zoek naar een tijdstip waar de nieuwe gewoonte het beste past in je leven. Neem een ander moment als leidraad, bijvoorbeeld je pillen op het ontbijtbord, iets doen nadat je de tanden poetst.

3. Wees je bewust van je kleine verandering. Neem jezelf serieus. In het begin heb je je geheugensteun nog nodig en je went er ook zo aan. Tenslotte hebben we al veel geleerd om zonder na t denken gewoon te gaan doen. Denk aan tandenpoetsen. Houd vol tot je het gewoon vindt.

Hoe vaker je een kleine verandering maakt en die gewoon doet/ vind, hoe meer je kunt veranderen. Uiteindelijk kun je zonder al te veel moeite het nieuwe gedrag rekenen tot een gewoonte.

 

Leave a Comment

Your feedback is valuable for us. Your email will not be published.

You must be logged in to post a comment.